ulica
Tutaj jest miejsce na twoją reklamę

Nie zwlekaj, dowiedz się więcej jak możesz wypromować swoją firmę

pszczoła

Chrońmy Pszczoły

Kiedy zabraknie pszczół, człowiekowi pozostaną cztery lata życia!

previous arrow
next arrow

Surowy czosnek szkodzi

Czosnek to popularna roślina używana w kuchniach całego świata. Znany jest korzystnego działania na organizm. Dzięki zawartym substancjom i właściwościom znany jest jako naturalny antybiotyk. Hamuje rozmnażanie bakterii i dlatego stosuje się go w celu zwalczania infekcji. Jednak tak samo jak z lekami, czy żywnością, zbyt duże jego spożycie może nam niestety nawet zaszkodzić. Czosnek (Allium)  pochodzi z rodziny amarylkowatych. Jest znany jako aromatyczna przyprawa o charakterystyczny, ostrym smaku w kuchniach całego świata. Liczne analizy potwierdziły jego korzystny wpływ na zdrowie i przez wielu jest uznawany jako naturalny antybiotyk. Tak jak w przypadku leków, witamin, nadmierne spożycie czosnku, zwłaszcza surowego wiąże się z pewnymi skutkami ubocznymi.

Czy surowy czosnek szkodzi?

Czosnek to powszechnie stosowny środek spożywczy i aromatyczny. Dodawany do potraw prawdopodobnie nie przyniesie skutków ubocznych. Jednak zbyt duża ilość spożywania czosnku surowego może mieć negatywne skutki dla organizmu.  Czosnek zawiera allicynę, składnik aktywny, nadający mu charakterystyczny smak i aromat oraz witaminy. W aptekach dostaniemy leki z wyciągiem z tej rośliny, reklamowane tym, że nie dają charakterystycznego zapachu oraz smaku. Zawierają one minimalne ilości allicyny, albo nie zawierają jej wcale. Taki produkt jest mało wartościowy, gdyż to właśnie allicyna odpowiada za szereg korzystnych funkcji czosnku.

Przyjmowany doustnie (surowy czosnek lub w postaci tabletek) jest stosowany w medycynie ludowej jako prawdopodobnie skuteczna pomoc w leczeniu nadciśnienia krwi, choroby wieńcowej, nowotworów (raka, żołądka, okrężnicy), łagodzeniu i leczeniu ukąszeń kleszczy, komarów, a nawet węży. Czosnek nakładany na skórę może także przynieść korzyści w leczeniu grzybiczych infekcji skórnych, takich jak m.in.: liszaj obrączkowy, grzybica stóp czy pachwin. Czosnek jest używany także do normowania poziomu cholesterolu, czy poprawy krążenia w nogach. Jednak jego najczęstszym zastosowaniem jest leczenie przeziębienia czy grypy.

Jeżeli jesteś uczulony na czosnek, nie przyjmuj go – nawet w tabletkach. Kobiety ciężarne oraz karmiące piersią powinny doradzić się lekarza, czy spożywanie suplementów czosnkowych jest dla nich i dla dziecka bezpieczne.

Czosnek może wpływać na krzepnięcie krwi i zwiększyć ryzyko krwawienia. Jeżeli jesteś przed operacją lub wyrwaniem zęba, czy zabiegiem medycznym, nie powinieneś jeść go 2 tygodnie przed planowanym zabiegiem.

Czosnek – skutki uboczne

Poznaj możliwe skutki uboczne, które mogą wystąpić podczas nadmiernego stosowania surowego czosnku w zbyt dużej ilości.

Wpływa na wątrobę

Nadmierne spożycie tej rośliny może wpływać na wątrobę. Czosnek działa przeciwutleniająco, jednak nadmierne jego spożycie może prowadzić do toksyczności wątroby. Jak wynika z przeprowadzonych badań na zwierzętach, czosnek w dużych dawkach (0,5 g na 1 kg masy ciała) może wpływać niekorzystnie na zdrowie wątroby. Dawką bezpieczną jest natomiast 0,1-0,2 g czosnku na 1 kg masy.

Czosnek może powodować nieprzyjemny zapach

Wpływ na jakość wydychanego powietrza, a także zapach ciała to jeden z najczęściej wymienianych negatywnych skutków ubocznych stosowania tej przyprawy. Wykazano, że charakterystyczny zapach utrzymuje się w ustach długo po szczotkowaniu zębów. Dlatego jeżeli masz ważne spotkanie, czy idziesz do pracy, lepiej go unikaj. Możesz te objawy trochę zniwelować, jedząc miętówki lub używając odświeżacza do ust.

Może powodować nieprzyjemności ze strony układu pokarmowego

Spożywanie surowego czosnku, zwłaszcza na pusty żołądek może przyczyniać się do wystąpienia wymiotów, zgagi i nudności. Wpływa na powstanie choroby refleksowej przełyku.

Surowy czosnek może powodować biegunkę

Badania wykazały, że nadmierne spożywanie surowego czosnku może prowadzić do powstawania nadmiaru gazów oraz biegunki. 

Prowadzi do problemów żołądkowych

Przeprowadzono badania na produktach czosnkowych w otoczce dojelitowej. Powodowały one zaczerwienienie błony śluzowej żołądka. Dlatego należy zachować ostrożność przed użyciem surowego czosnku, ponieważ działa on niekorzystnie na błonę żołądka.

Już 1 ząbek czosnku może obniżyć ciśnienie

Badania potwierdziły, że czosnek obniża ciśnienie. Dlatego, jeżeli bierzesz leki na nadciśnienie, może prowadzić to do niedociśnienia. Osoby biorące takie leki, powinny uważać, aby nie przedawkować czosnku.

Nasila krwawienie

Czosnek może zwiększyć ryzyko krwawienia. Dlatego jeśli przyjmujesz leki rozrzedzające krew, czosnek nie jest dobrym wyborem. Dotyczy to szczególnie surowej formy. Jeśli masz planowany zabieg wiążący się z możliwością wystąpienia krwawienia, ogranicz jego spożycie. Czosnek ma właściwości przeciwpłytkowe i może nasilać krwawienie podczas operacji. Kobiety miesiączkujące również powinny przy okresie odstawić czosnek, gdyż miesiączka będzie dłuższa i bardziej obfita.

Co powoduje nadmiar czosnku

Inne działania niepożądane podczas stosowania surowego czosnku

Oprócz wyżej wymienionych działań niepożądanych mogących wystąpić przy nadmiernych jego stosowaniu można jeszcze wymienić:

  • Ból głowy,
  • migrena,
  • zawroty głowy,
  • nadmierne pocenie,
  • problemy ze wzrokiem (nawet do całkowitej jego utraty),
  • utrata apetytu,
  • pęcherzycę (choroba autoimmunologiczna),
  • ból brzucha i zaparcia,
  • może powodować wysypkę.

Jedzenie czosnku na noc

Ze względu na jego aromat, warto jeść czosnek na noc. Ząbek czosnku można rozgnieść i posmarować nim wędlinę na kanapce lub pokroić go w plasterki. Można przygotować również sos czosnkowy. Organizm również mocno regeneruje się przez noc, dlatego działanie czosnku będzie korzystniejsze. Jednak nie jedz go na pusty żołądek.

Ile możesz zjeść czosnku dziennie?

Już jeden ząbek dziennie może wpłynąć na poprawę Twojego zdrowia, dzięki szeregom właściwości, jakie posiada. Codziennie spożywany czosnek w odpowiednim ilościach nie wywoła skutków ubocznych. Jeśli nie wiesz, ile powinieneś zjeść ząbków czosnku dziennie, możesz go jeść 2-3 razy w tygodniu. Jeśli przyjmujesz suplementy diety z czosnkiem, stosuj się do zawartych na opakowaniu dawek i wytycznych.

Czy jedzenie czosnku jest szkodliwe?

Właściwości, jakie posiada ta roślina, wynikają z zawartych w niej witamin, minerałów i składników roślinnych. Mogą one wchodzić w interakcję z lekami, które stale bierzemy w związku z różnymi chorobami. Osoby przewlekłe chore powinny skorzystać z porady lekarza w związku z przyjmowaniem produktów czosnkowych (tabletki, surowa forma). Takie osoby powinny go spożywać z umiarem i według ściśle wyznaczonych dawek.

Czosnek, naturalny antybiotyk może wchodzić w interakcję z takimi lekami:

  • Acetaminofen,
  • cyklosporyna,
  • leki antykoncepcyjne,
  • teofilina,
  • warfaryna,
  • leki na HIV,
  • leki przeciwzakrzepowe,
  • NLPZ – aspiryna, ibuprofen.

Przedawkowanie czosnku

Czosnek jest korzystny dla naszego zdrowia, jednak zbyt duża ilość jest szkodliwa dla niektórych osób. Maksymalnie zaleca się 2 ząbki czosnku dziennie i to jedynie u osób, u których po jego spożyciu nie występują niepożądane objawy czy dolegliwości. Jeśli przyjmujesz czosnkowe suplementy diety, wszystkie potrzebne informacje znajdziesz na opakowaniu. W razie wątpliwości skorzystaj z porady lekarza. Przedawkowanie prowadzi do wyżej wymienionych dolegliwości, dlatego należy go spożywać z głową. Mimo że pomaga on na wiele różnych chorób, pamiętaj, że nadmierne dawki szybciej cię nie wyleczą, a jedynie mogą zaszkodzić.

Jak przechowywać czosnek?

Czosnek powinien być prawidłowo przechowywany, aby nie utracił właściwości leczniczych. Najlepiej trzymać go w temperaturze pokojowej, w suchym miejscu, nienarażonym na działanie słońca. Dobrze przechowany zachowuje właściwości nawet do 2 miesięcy.