pszczoła

Chrońmy Pszczoły

Kiedy zabraknie pszczół, człowiekowi pozostaną cztery lata życia!

ulica
Tutaj jest miejsce na twoją reklamę

Nie zwlekaj, dowiedz się więcej jak możesz wypromować swoją firmę

previous arrow
next arrow

Nabiał – czy warto go jeść?

butelka z mlekiem a przed nią szklanka pełna mleka ze słomką

Nabiał to doskonale znany nam produkt. Od wielu lat, nieprzerwanie gości on w diecie niemal każdego z nas. Jego smak poznajemy już w czasach dzieciństwa, a w wielu przypadkach, zostaje z nami także w dorosłym życiu. Nabiał jest na tyle uniwersalny, że może być zarówno dodatkiem do wielu dań, jak szybką przekąską sam w sobie. To właśnie dlatego tak chętnie sięgamy po produkty mleczne. Wokół nabiału krąży też wiele legend i sprzecznych informacji, które wpływają na nasze decyzje. To ze względu na nie włączamy produkty mleczne do swojej diety lub całkowicie je z niej eliminujemy. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytania na temat mleka i jego przetworów.

Czy nabiał jest zdrowy?

Codzienna dieta, zarówno dzieci, jak i dorosłych, powinna opierać się na produktach pełnowartościowych, które dostarczają nam niezbędnych witamin i minerałów wspomagających funkcjonowanie całego organizmu. Mówiąc o nabiale nie możemy zapomnieć o jego wartościach odżywczych. 

  • Jest to przede wszystkim doskonałe źródło białka o dużej przyswajalności oraz cennego wapnia, których nie może zabraknąć w diecie. Białko odpowiada za prawidłowy rozwój i regenerację mięśni oraz chroni nas przed infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Wapń jest najważniejszym budulcem kości, zębów.  
  • Dostarcza nam mnóstwo witamin z grupy B. Witaminy te korzystnie wpływają na pracę układów nerwowego, odpornościowego i pokarmowego, a ponadto poprawiają stan skóry, włosów i paznokci i minimalizują szansę wystąpienia anemii. 
  • W produktach mlecznych nie brakuje także innych minerałów, takich jak fosfor, magnez czy potas. Fosfor odpowiada za zdrowe i mocne kości. Magnez dodaje energii, wpływa na lepszą koncentrację, poprawia trawienie i reguluje ciśnienie krwi. Potas kontroluje pracę mięśni, obniża ciśnienie krwi i odgrywa ważną rolę w procesie wytwarzania insuliny. 
  • W nabiale, zwłaszcza tym fermentowanym, jak kefir, jogurt czy maślanka, znajdują się żywe kultury bakterii, czyli probiotyki.   
szklanka z mlekiem stoi na drewnianej podstawce

Nabiał w diecie dziecka

Wielu rodziców zapomina, że dieta dziecka również powinna być zróżnicowana. Zamiast ograniczać apetyt malucha na nowe smaki, powinniśmy dać mu wybór sięgania po to, na co akurat ma ochotę. Oczywiście wszystko w odpowiedniej kolejności. Schemat żywienia niemowląt mówi o tym, że nabiał możemy podawać już 11-miesięcznemu dziecku. Na początek najlepsze będą jogurty naturalne, które możemy urozmaicać ulubionymi świeżymi owocami. Wraz z upływem czasu możemy rozszerzać dietę dziecka o kolejne nabiałowe produkty, w tym np. kefiry, twarożki, białe sery. Musimy jednak pamiętać o tym, aby wybierać produkty o jak najkrótszym składzie, wtedy zamiast zbędnych składników, dostarczymy dziecku jedynie porcję potrzebnych mu witamin i minerałów. 

szklanka mleka na śniadanie dla dorosłego

Nabiał w menu dorosłego 

Jeśli nasz organizm nie ma problemu z tolerancją laktozy oraz z reakcjami alergicznymi na białka mleka, wówczas nie powinniśmy całkowicie zrezygnować z mleka i jego przetworów. Nabiał dostarcza nam wielu cennych składników odżywczych. Jest także świetnym dodatkiem do wielu dań wytrawnych (w tym naleśników, zimnych i ciepłych sosów czy zup), jak i deserów (takich jak: ciasta, kremy owocowe, budynie, słodkie koktajle, lody).

Produkty mleczne są też świetną przekąską, którą możemy zjeść na szybko w domu lub zabrać ze sobą na wynos. W ten prosty sposób zaspokoimy głód i zadbamy o to, aby niezależnie od sytuacji, nasz organizm otrzymał mnóstwo wartościowych substancji, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie i kondycję całego organizmu.