Najzdrowsze zamienniki cukru

Najzdrowsze zamienniki cukru

Jak wiadomo, wszyscy kochamy słodkości! Cukier wydaje się być nieodłącznym elementem wypieków, słodyczy i napojów. Niestety jest on zupełnie bezwartościowy dla naszego organizmu. W poniższym tekście wymienimy wszystkie najzdrowsze zamienniki cukru.

Szkodliwe właściwości cukru

Cukier to puste kalorie, które nie wnoszą nic wartościowego do naszej diety. Przyczynia się on również do wypłukiwania cennych substancji z organizmu. Spożywany w zbyt dużych ilościach może spowodować tycie lub cukrzycę, a nawet problemy z ciśnieniem i krążeniem. Jest on bardzo uzależniający, powoduje stany nerwowe i rozdrażnienie. Na szczęście nie musimy rezygnować ze słodkiego smaku potraw! Na świecie istnieją bowiem naturalne zamienniki, które nie tylko nam nie szkodzą, ale nawet wpływają dobroczynnie na nasz organizm!

Jakie są więc najzdrowsze zamienniki cukru?

1 Melasa

Przy produkcji cukru, a konkretnie w procesie rafinacji, cukier pozbawiany jest wszystkich substancji odżywczych. Melasa to nic innego jak produkt powstający przy produkcji znanego nam białego cukru. To w niej znajdują się wszystkie składniki, których został pozbawiony zrafinowany cukier. Możemy znaleźć w niej witaminy z grupy B, magnez, potas, żelazo, miedź, fosfor, cynk, a nawet chrom. Ze względu na dużą zawartość żelaza, może być dobrym dodatkiem słodzącym dla osób z niedoborem.

2 Miód

Charakteryzuje się poziomem kaloryczności porównywalnym do cukru, jednak w skład miodu oprócz cukrów wchodzą także witaminy, woski, pyłki i enzymy. Dzięki temu działa korzystnie na odporność człowieka, z łatwością łagodzi ból gardła i niektóre alergie. Ze względu na wysoką kaloryczność powinien być stosowany raczej jako wzmocnienie organizmu, a nie słodzik na każdą okazję.

3 Syrop klonowy

Znany głównie jako dodatek do naleśników. Może być stosowany do polewania wypieków i słodyczy, do marynowania mięs, a także można dolewać go do napojów. Zawiera podobną ilość saharozy co zwykły cukier, jednak w przeciwieństwie do niego nie jest pozbawiony wartości odżywczych. Zawiera witaminy z grupy B i minerały takie jak wapń, magnez, potas i fosfor, ponadto wykazano jego działanie przeciwnowotworowe.

4 Erytrol

Występujący naturalnie w owocach, praktycznie pozbawiony smaku. Należy do najzdrowszych zamienników cukru dlatego, że nie ulega trawieniu, dzięki czemu pozbywamy się go wraz z moczem. W związku z tym mamy pewność, że nie rozłoży się w organizmie i nie będzie przez niego magazynowany, co oznacza również – że nie spowoduje tycia. Z powodzeniem dodawany wszędzie, gdzie stosuje się normalny cukier.

Czy istnieje cukier, który nie jest bombą kaloryczną?

Oczywiście, jest to stewia. Kilkadziesiąt razy słodsza od cukru, z charakterystycznym posmakiem. Wprowadzona na rynek Unii Europejskiej dopiero kilka lat temu, aktualnie zdobywa popularność. Co oznacza dla nas to, że jest dostępna od niedawna? Otóż to, że została dokładnie przebadana, gdyż wiele naukowców podchodziło sceptycznie do stewii. Mimo bardzo słodkiego smaku… zawiera 0 kalorii! 🙂 Stewia pochodzi z liści rośliny o tej samej nazwie, jest produkowana w pełni naturalnie i zawiera cenne minerały.
Glikozydy zawarte w stewii są trawione niezwykle szybko i nie są magazynowane w naszym organizmie.

Czy istnieje cukier idealny dla cukrzyków?

Osoby z cukrzycą lub tendencją do wysokiego poziomu insuliny, powinny zdecydować się na ksylitol. Wytwarzany z brzozy, charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym i niską kalorycznością. Ksylitol wspomaga wnikanie witamin do organizmu, nie zaburza trawienia i działania mikroflory. Zdecydowanie nie powoduje tycia. Dzięki temu, że substancja ta smakuje niemal identycznie jak zwykły, biały cukier, dodając go do potraw nie zauważymy różnicy.

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *