Czy cukier trzcinowy jest zdrowy?

Jak powstaje cukier

Najczęściej używany przez nas biały cukier to czysta sacharoza. Jest to product spożywczy, wytwarzany z buraków cukrowych, natomiast cukier trzcinowy wytwarzany jest z trzciny cukrowej. Jeśli zastanawiasz się czy cukier trzcinowy jest zdrowy, a może szukasz alternatywy dla cukru białego? W tym artykule postanowiliśmy rozwiać wszelkie wątpliwości.

Na czym polega proces produkcyjny cukru:

  • Umyte i posiekane buraki poddaje się obróbce z której uzyskiwany sok poddawany jest kolejnym procesom, polegającym na podgrzewaniu, dzięki czemu krystalizuje się. Tak uzyskany biały cukier tzn. buraczany, wykorzystuje się do produkcji napojów, słodyczy i do wszelkiego rodzaju produktów spożywczych.
  • Procesy produkcyjne cukru trzcinowego są bardzo podobne jak w wyżej wymienionym cukrze buraczanym. Różnica polega na tym że cukru trzcinowego nie poddaje się procesowi rafinacji, czyli oczyszczaniu.

Jaki cukier wybrać, czy cukier trzcinowy jest zdrowy?

Żaden cukier nie jest zdrowy, lecz podczas wyboru warto sięgnąć po droższy cukier trzcinowy. Ze względu na to że zawiera on minerały takie jak wapń, żelazo, potas, magnez. W odróżnieniu od białego czy brązowego cukru, które są czystą sacharozą pozbawioną składników mineralnych. Kolejnym rodzajem jest cukier brązowy, lecz nie dajmy się oszukać, nie jest on zdrowszy od białego cukru o czym przekonana jest większość społeczeństwa. Brązowy cukier to nic innego jak biały. Różnica polega na tym że jest on poddawany zabarwieniu, aby udało się go drożnej sprzedać, bardzo często mylony jest z cukrem trzcinowym.

Dlaczego lubimy jeść słodkie rzeczy?

Od dzieciństwa jesteśmy przyzwyczajani do cukru. Pierwszy kontakt z nim mamy jeszcze przed narodzinami, bo w życiu płodowym poprzez pobieranie pokarmu od matki. Cukier jest używany w większości produktów spożywczych. W niektórych napojach czy słodyczach znajduje się jego tak duża ilość że spożycie ich w nadmiarze możne zaszkodzić naszemu zdrowiu. W puszcze coli znajdziemy 35g cukru czyli 39% dziennego spożycia cukru dorosłej osoby tzn GDA ( Guideline Daily Amount). Skłonność do jedzenia cukru możemy zawdzięczać endorfinom, zwanym również jako hormony szczęścia. Hormony te oddziałują na nasz mózg, poprawiają nasze samopoczucie, sprawiając ze jesteśmy szczęśliwi, jak również tłumią ból. Można stwierdzić że cukier to narkotyk, co potwierdziły badania przeprowadzone przez światowych ekspertów w dziedzinie uzależnień narkotykowych. Doświadczenia przeprowadzane na szczurach, którym podawano kokainę oraz cukier, wykazały że ponad 90% zwierząt wybierało słodką wodę.

Czy można przedawkować cukier?

Z całą pewnością jesteśmy w stanie przedawkować cukier, a jego nadmiar jest bardzo szkodliwy dla naszego organizmu. Czemu więc, wiedząc jak szkodliwy jest cukier w dalszym ciągu sięgamy po niego? Nawet małe ilości spożywanego cukru powodują rozwój próchnicy, która niszczy zęby. Bardziej niebezpiecznymi skutkami spożywania cukru w nadmiarze jest otyłość, choroby serca czy cukrzyca typu 2-giego jak również miażdżyca oraz problem z wątrobą.

Hormon zwany leptyną jest odpowiedzialny za odczucia sytości, lecz gdy we krwi znajduje się zbyt duże stężenie cukru hormon ten zaczyna być zagłuszany. W skutek tej reakcji człowiek zjada większe ilości pokarmu, ponieważ przez dłuższy czas czuje się godny. Kolejna oznaka nadmiernej ilości cukru są zaburzenia funkcjonowania trzustki produkującej nadmierne ilości insulin.

Jak można ograniczać cukier

Najgorsza jest niewiedza, więc zanim cokolwiek kupisz sprawdź ile dany product zawiera cukru. Zanim zaczniemy proces redukowania spożywanego cukru, musimy sobie zdać sprawę że znajduje się on prawie we wszystkich produktach spożywczych. Znajdziemy go nawet w zdrowej żywności, takiej jak: jogurt, płatki śniadaniowe, chleb, soki, owoce, itp. Staraj się unikać żywności przetworzonej, kupuj naturalne produkty. Przykładowo zamiast kupowania płatków śniadaniowych, kup płatki owsiane, suszone owoce, nasiona i zrób samemu musli. W ten sposób będziesz mieć pewność że twój posiłek nie będzie dodatkowo dosładzany a twoje dzieci zjedzą wysokiej jakości posiłek, a nie śmieciowe jedzenie.

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *